مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

شنبه 12 – مارچ

 

 

روزنامه خدمتگار با اشاره به تشدید حملات تروریستی طالبان در افغانستان با عنوان برجسته یی در بالای صفحه اول شماره امروزخود گفته است که اعضای این گروه انتقام رهبران کشته شده خود را می گیرند.

مقاله نویس گفته است که نیروهای بین المللی و افغان در این اواخر تمرکز بیشتری به از بین بردن شبکه ها و رهبران طالبان داشته اند و حالا طالبان در تلاش هستند تا با هدف قرار دادن رهبران افغان، انتقام خود را بگیرند.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد نیات ایران در خصوص افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه با اشاره به این که ایران به طالبان مسلح در افغانستان کمک می کند نوشته است که ایرانی ها در عین حال از تلاشهای صلح در افغانستان نیز حمایت می کنند که این مسئله نشان می دهد، ایران از جنگ و صلح در افغانستان حمایت می نماید.

 

روزنامه دولتی انیس درسرمقاله شماره امروزخود درمورد همکاری های استراتیژیک میان افغانستان و امریکا تبصره کرده است.

این روزنامه بیشتر به موضوع عقد پیمان استراتیژیک میان افغانستان و امریکا پرداخته و نوشته است که این مسئله اکنون داغ ترین بحث روز است.

اما مقاله نویس ابراز امیدواری کرده است که مردم افغانستان به برنامه و پلانی که ضامن منافع ملی این کشور باشد، پاسخ مثبت می دهند.

روزنامه درمطلب دیگری به تلاشهای صلح در افغانستان نیز توجه کرده و نوشته است که وحدت ملی در همه حالات می تواند متضمن صلح و رفاه در کشور باشد.

این روزنامه گفته است که مردم افغانستان مسوولیت حفظ وجب وجب خاک کشورخود را دارند و باید برای صلح آن نیز تلاش کنند.

 

روزنامه ویسا هم درمورد مسایل وابسته به تحرکات طالبان مسلح در افغانستان و تلاشهای که برای آوردن صلح در این کشور صورت می گیرد، تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که طرح تازه یی برای برگزاری یک کنفرانس بین المللی که در آن طالبان نیز حضور داشته باشند روی دست است.

این روزنامه گفته است که این کنفرانس به نام کنفرانس بن دو برگزار می شود.

روزنامه ویسا درمورد تحولات و رخداد ها در ایران نیز تبصره کرده و نوشته است که این کشور پس از آن که شماری از رهبران سیاسی مخالف دولت به زندان انداخته شده اند، به سوی بحران داخلی می رود.

 

روزنامه افغان جرگه درمورد ایجاد پایگاه های دایمی نظامی امریکا در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که برای این مسئله قرار است لویه جرگه خواسته شود تا بتواند تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

اما روزنامه گفته است که با این مسئله میزان حملات و مشکلات امنیتی در کشور افزایش یافته است.

روزنامه درمورد وضعیت در ولایات شرقی افغانستان نیز مطلبی را به نشر رسانده و به طور خاص از وضعیت امنیتی و دشواری های این عرصه در ولایت ننگرهار یاد آوری کرده است.

مقاله نویس گفته است که ولایت ننگرهار که  در آن صلح و امنیت وجود داشت حالا در گردابی از توفان نا امنی ها گیرمانده است که باید برای جلوگیری از گسترش آن، تلاشهای جدی صورت گیرد.

و روزنامه ی هشت صبح از روزنامه های مشهور کشور در مقاله ی نگاشته است سناریوی حضور نظامی ایالات متحده ی امریکا در افغانستان به بررسی گرفته و در یک تحلیل جامع تاسیس پایگاه دایمی نظامی ایالات متحده ی امریکا را در افغانستان به منفعت ملی کشور دانسته است. نویسنده مقاله افزوده است که این به دولت افغانستان ارتباط میگیرد که در بدل ایجاد پایگاه چه چیزی را از امریکا بدست خواهند آورد.


March 12th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها